Kamis, 19 November 2015

Perubatan Alternatif - Adakah Untuk Anda?

Perubatan Alternatif - Adakah Untuk Anda?

Perubatan Alternatif adalah tentang menggunakan rawatan yang melampaui perubatan konvensional, menggunakan ubat semula jadi dan masih belum terbukti berkesan dari masa ke masa. Amalan-amalan ini termasuk penyembuhan terapi alternatif yang telah berkembang daripada bidang sains dan tidak didapati di klinik yang sama atau hospital. Jika anda melihat trend ianya agak popular di bahagian timur dunia.

Perubatan Alternatif adalah istilah relatif mengingati hakikat bahawa apa yang mungkin menjadi alternatif selain daripada ubat-ubatan saintifik, bagi mereka yang mempunyai latar belakang tradisional dan budaya yang kuat, adalah sebahagian daripada siapa mereka dan juga arus perdana sebarang penawar dan amalan penyembuhan.

Orang bertukar-tukar rawatan konvensional dengan alternatif kerana banyak sebab. Mungkin amalan penyembuhan standard adalah lebih mahal daripada yang asli. Kepentingan dalam ubat semula jadi menjadi lebih dan lebih biasa, yang boleh difahami, tetapi jika anda benar-benar ingin menguji mereka, anda perlu tahu bahawa menggunakan rawatan yang tidak benar-benar standard, walaupun mereka bunyi cerah, boleh berubah menjadi agak berbahaya daripada cekap. Tertanya-tanya mengapa? Oleh kerana mereka tidak diuji sepenuhnya, beberapa amalan atau bahan-bahan yang diekstrak daripada herba, walaupun mereka adalah semula jadi, boleh berinteraksi dengan organisma anda, melakukan anda lebih berbahaya daripada baik. Tidak seperti ubat-ubatan standard, anda tidak boleh memastikan kesucian dan kecekapan produk herba. Semula jadi tidak bermakna lebih baik. Tiada siapa menafikan bahawa walaupun ini jenis ubat-ubatan yang lebih berkesan daripada perubatan konvensional, tetapi hanya jika ia digunakan dengan betul. Tidak semua soalan telah dijawab, jadi cara terbaik untuk menggunakan ubat yang betul adalah untuk ambil tahu tentang setiap aspek mana-mana ubat-ubatan yang anda ingin mencuba mengenai isu kesihatan anda.

Terdapat juga risiko dan kesan sampingan yang melibatkan terapi dan sistem penjagaan kesihatan, ia adalah lebih baik untuk diberitahu tentang semua daripada mereka, bertanya soalan, mendapatkan maklum balas daripada orang lain yang telah mencuba perubatan alternatif sebelum ini, melayari kebaikan dan keburukan, mencari pengamal yang terbaik, semua ini adalah satu kemestian sebelum mengambil sebarang keputusan. Anda mungkin mengalami beberapa masalah walaupun mengenai kualiti dan jumlah maklumat yang anda mahu terima. Manakala perubatan standard memegang tanda tanya lebih kecil, apabila ia datang untuk rawatan pilihan yang anda tidak boleh selalu pastikan jika apa yang anda baca adalah tepat, apatah lagi hakikat bahawa beberapa keping maklumat boleh didapati di kawasan ini kerana terdapat masih berjalan kajian tentang perubatan bukan konvensional.

Terdapat satu klise lama yang menyatakan menurut saintis dan doktor bahawa jika anda ingin mengikuti satu bentuk perubatan konvensional, anda perlu berjumpa dengan doktor anda terlebih dahulu. Satu lagi perkara yang anda perlu mengambil kira adalah hakikat bahawa kebanyakan syarikat menginsuranskan tidak dapat menampung kos rawatan alternatif. Bagaimana pula dengan kesan plasebo? Sesetengah saintis percaya bahawa kesan positif apabila cuba perubatan konvensional adalah disebabkan oleh plasebo.

Jika anda minda terdiri atau anda hanya sekadar ingin tahu untuk mengetahui lebih lanjut mengenai penjagaan kesihatan alternatif, ambil perhatian bahawa terdapat banyak ubat-ubatan dan rawatan dari mana anda boleh memilih, ada juga yang anda mungkin pernah mendengar dan ada yang benar-benar baru. Ubat herba, akupunktur Cina, penjagaan kiropraktik, tangan dan refleksologi kaki, muzik dan air terapi, aromaterapi, yoga, ubat homeopati dan lain-lain boleh membuat perbezaan. Adalah perubatan alternatif jawapan untuk masalah kesihatan anda? Ia mungkin. Mengumpul maklumat untuk mengetahui!

Sebelum anda benar-benar menyerah diri kepada jenis ini perubatan, kajian kemungkinan positif dan negatif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar