Kamis, 19 November 2015

Rawatan ais (Cryotherapy) Sebagai Pelepasan Sakit

Rawatan ais (Cryotherapy) Sebagai Pelepasan Sakit

Rawatan ais
Ais adalah satu rawatan yang penting dan semula jadi dengan banyak kelebihan. Ia adalah ubat penahan sakit yang berkesan yang boleh digunakan untuk kawasan yang cedera, memberi bantuan segera. Ais juga mencegah bengkak berlebihan atau keradangan membangun. Ini membantu untuk mengembalikan mobiliti penuh lebih cepat dan mencegah pembentukan tisu parut, membantu kecederaan untuk sembuh sehingga 75% lebih cepat.

Bagaimana kecederaan menyebabkan keradangan
Ligamen, otot dan tendon mempunyai ciri-ciri elastik hasil kolagen protein dipanggil. Jika mereka terlalu diregangkan (seperti terseliuh semasa latihan, atau kerana kemalangan), kolagen dan saluran darah tempatan air mata. Darah dan bendalir kemudian melarikan diri ke dalam ruang antara gentian cedera, menyebabkan pengumpulan cecair. Siaran badan histamine untuk membantu membawa nutrien untuk membaiki tisu, yang menjadikan saluran darah membesar lebih jauh lagi. Malangnya, ini mewujudkan keradangan yang berlebihan atau bengkak sebagai cecair di sekeliling kecederaan walhal. Oleh kerana peredaran darah terjejas, toksin dilepaskan kerana kekurangan oksigen. Ini menyebabkan rasa sakit dan (sering) kekejangan otot lanjut dan tisu parut lama lagi mula membentuk. Keradangan yang berlebihan mesti dibersihkan dari tapak kecederaan sebelum toksin boleh dikeluarkan dan nutrien yang boleh kembali, membolehkan proses penyembuhan bermula dengan betul. (Keradangan mungkin kelihatan di permukaan kulit seperti kawasan lebam yang bengkak, tetapi tidak akan dipaparkan jika ia adalah jauh di dalam badan.)

Bagaimana Rawatan ais (Cryotherapy) berfungsi pada kecederaan
Sebaik sahaja keradangan bermula, rawatan ais boleh menjadi amat berkesan. Dengan mengurangkan aliran bendalir ke dalam tisu yang cedera, ia membolehkan darah untuk mengedarkan, yang membantu untuk membuang toksin. Oksigen segar adalah dapat mencapai kecederaan dan pelepasan bahan kimia yang menyebabkan kesakitan dan keradangan melambatkan. Nutrien mencapai gentian koyak dan membantu untuk membaiki kawasan itu. Mengurangkan bengkak dan pendarahan dalaman menghalang pembangunan tisu parut yang berlebihan yang boleh menyebabkan otot kekal, ligamen atau sekatan bersama. Ice bertindak sebagai ubat penahan sakit dengan mengurangkan keupayaan hujung saraf untuk menjalankan impuls dan dengan mengurangkan toksik yang terkumpul. Cooling tisu yang mendalam juga mengurangkan kekejangan otot dan membantu memulihkan pergerakan pada sendi.

Petunjuk untuk Rawatan Ais
Ice ditunjukkan bagi kecederaan akut di mana keradangan berlaku seperti Radang kandung lendir, Tendonitis, Myositis, atau radang urat saraf dan boleh menjadi sangat baik selepas terbakar haba. Dalam rawatan sakit akut belakang yang lebih rendah dan tekanan bersama yang lain, memohon ais boleh menjadi penting untuk membantu mengurangkan bengkak samudera raya yang berlaku di tapak kecederaan dan untuk membantu mengurangkan ketidakselesaan yang mungkin berlaku pelarasan berikut, manipulasi atau urutan dalam.

Bagaimana untuk menggunakan ais
Ice digunakan secara langsung ke kawasan yang bengkak atau menyakitkan. Balut tuala (sebaik-baiknya lembap) di sekitar pek ais untuk mengelakkan ais terus kepada sentuhan kulit, kerana terbakar ais boleh berlaku. Pastikan semua bahagian yang tidak dirawat badan yang dilindungi dan panas. Jika anda sejuk sensitif, balut ais dalam tuala kering. A tuala basah sepenuhnya adalah lebih berkesan tetapi berbeza kelembapan yang sesuai. A ketul ais hanya boleh digunakan tetapi pek gel adalah mudah dibentuk apabila dibekukan, memberi sentuhan permukaan yang lebih baik dan mudah untuk membekukan semula. Kadang-kadang ketulan ais boleh diurut secara langsung ke kawasan kecil sakit, menggunakan gerakan membulat berterusan kerana air boleh melindungi kulit dan mencegah pembakaran tetapi sila gunakan kaedah ini dengan berhati-hati.

Tempoh dan kekerapan permohonan pek sejuk
Berapa kerap dan untuk berapa lama pek sejuk perlu digunakan berbeza, jadi sila bertanya chiropractor anda, tetapi secara umumnya ia boleh digunakan 5-20 minit pada satu masa membolehkan satu jam antara aplikasi. Kawasan cetek seperti tangan, kaki dan siku akan memerlukan masa kurang daripada kawasan yang lebih dalam seperti belakang yang lebih rendah yang memerlukan seorang penuh 20 minit. Terapi sejuk perlu berhenti sekali kulit berasa kebas. Permohonan setiap jam adalah yang paling berkesan serta-merta berikutan kecederaan, mengurangkan kekerapan keradangan dan kesakitan reda. Ice paling baik digunakan dalam 48 jam pertama selepas kecederaan dan mungkin diperlukan untuk tempoh yang lebih lama.

Apabila tidak menggunakan rawatan ais
Ais boleh digunakan dengan berhati-hati dengan keadaan peredaran seperti fenomena, kencing manis atau jantung masalah Raynaud. Jangan gunakan lebih daripada satu tapak patah atau jika terdapat ketidakupayaan untuk bertindak balas atau merasa sejuk. Beberapa orang juga hipersensitif atau alahan kepada sejuk. Jika anda mempunyai apa-apa keraguan tentang menggunakan ais sila bertanya Chiropractor atau doktor anda sebelum menggunakan. Ubat anti-radang dan tahan sakit juga boleh membantu untuk mengurangkan bengkak. Penjagaan perlu diambil apabila menggunakan ubat penahan sakit, kerana ini boleh topeng rasa sakit dan aktiviti terlalu banyak kemudian boleh memburukkan lagi keadaan.

Ingat HARGA!

Kecederaan pencegahan akut dilayan dengan baik dan segera sentiasa cepat sembuh.
Rehatkan Stop jika anda telah tegang diri sendiri!
Ice Seperti yang dinyatakan oleh pengamal chiropractor atau pakar kesihatan anda.
Mampatan Selepas ais ia boleh membantu untuk mengurangkan bengkak dengan pembalut yang
Kenaikan Naikkan bahagian yang tercedera untuk membantu menghadkan aliran darah dan menghalang penggunaan otot-otot yang berkaitan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar